Pensioenfonds PGB liet onafhankelijk onderzoeken hoe goed wij naar onze klanten luisteren. We blijven ons namelijk graag verbeteren. We kregen Gouden Oor-erkenning omdat we luisteren naar onze klanten. En dat blijven we doen!
Om een Gouden Oor-erkenning te krijgen, moesten we aantonen dat we goed luisteren én aan de slag gaan met telefoontjes en e-mails van deelnemers en werkgevers. Het Gouden Oor heeft een puntensysteem ontwikkeld als meetlat. Heb je voldoende punten? Dan krijg je een erkenning. Wil je meer weten over het Gouden Oor en de erkenning? Klik dan hier.
Wil je actief meedenken in ons klantenpanel? Heel graag! Zo zorgen we er samen met jou voor dat onze dienstverlening aansluit op de wensen van onze werkgevers en deelnemers.
Hier vind je een paar voorbeelden van wat wij al verbeterden met jouw hulp:
Geldfit is een gratis online platform dat helpt om inzicht te geven in jouw financiële situatie. Geldfit geeft tips of advies over geld in jouw situatie . En waar nodig, waar hulp te krijgen is. Je kunt, als je dat wilt, anoniem blijven. Met deze samenwerking bieden wij houvast aan deelnemers en werkgevers met geldzorgen.
Woon je in het buitenland en krijg je pensioen? Dan moet je ieder jaar een ‘bewijs van in leven zijn’ aan ons sturen. Omdat wij van de gemeente niet doorkrijgen als jij overlijdt. Veel gepensioneerden gaven aan dat ze het lastig vonden om een officieel papieren bewijs te laten invullen. Daarom ging deze uitvraag in 2023 voor het eerst volledig digitaal. Toch was er een groep gepensioneerden die aangaf toch liever het papieren bewijs te willen gebruiken. Voor deze groep doen we standaard de uitvraag dus weer via post. En we blijven onderzoeken hoe we dit proces nog klantvriendelijker kunnen maken.
Bouw je pensioen bij ons op en overlijd je? Dan krijgen jouw kinderen wezenpensioen tot hun 21e. Of tot hun 27e als ze studeren. Studerende wezen moesten ons in het verleden elk jaar een studieverklaring sturen. We merkten dat dat voor een wees confronterend kan zijn. Daarom regelden we een directe koppeling met Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Zo doen we deze jaarlijkse controle automatisch zelf en hoeft de wees die bekend is bij DUO niets meer op te sturen. Na de controle krijgt de wees wel een bevestiging dat het pensioen nog een jaar uitbetaald wordt.
Via de Uniforme Pensioenaangifte (UPA) komen nog vaak verkeerde UPA-berichten binnen. Ook krijgen wij telefoontjes van werkgevers die moeite hebben met het aanleveren van pensioengegevens via UPA. Vaak hielpen de instructies per mail de werkgever niet verder. Daarom hebben wij nu de ‘service call’: we bellen de werkgever om samen te kijken waar het misgaat bij de pensioenaangifte via UPA. Door extra aandacht zorgen we dat de administratie goed loopt en de werkgever het pensioen voor de werknemer goed regelt. En zo komt de werkgever niet voor vervelende (financiële) verrassingen te staan.
Wij willen onze werkgevers die betalingsachterstanden hebben graag spreken over de reden(en) hiervoor. Wat is de oorzaak voor het niet betalen van de nota? Kunnen wij daar iets in betekenen? We vinden het belangrijk er voor onze werkgevers te zijn, ook als er mogelijke geldzorgen zijn. Door onze samenwerking met Geldfit (een stichting die helpt bij mogelijke geldzorgen), kunnen we werkgevers met mogelijke geldzorgen gericht doorverwijzen naar hulp.