Vraag het de ombudsman

Ans Bouwmans

25 mei 2023

Heb je een lastige vraag of ingewikkelde kwestie? Het gevoel dat je er niet goed uitkomt in het gesprek met Pensioenfonds PGB?

Ik ben Ans Bouwmans (63). In deze allereerste column van de PGB-ombudsman leg ik graag uit wat ik doe en wat ik voor jou kan betekenen. Ik bemiddel, zoek zaken uit, beantwoord vragen, organiseer gesprekken en bekijk of er verbeterkansen zijn.

Dat doe ik met een onafhankelijke blik, op verzoek van mensen die pensioen hebben bij Pensioenfonds PGB. Het bestuur heeft me gevraagd om jou en andere (gepensioneerde) deelnemers te helpen, als ze vastlopen in het contact met ons.

Hoe zit dat?
In elke organisatie gaat wel eens wat fout, ontstaan er misverstanden of begrijpen mensen elkaar niet goed. Ook bij ons. We horen het graag meteen als jou iets dwars zit. Bijvoorbeeld doordat je een klacht doorgeeft. Dat hebben we heel gemakkelijk gemaakt. Onze klantenservice helpt je dan graag en vakkundig verder.

Toch kan het zijn dat je het antwoord op jouw klacht te lastig of formeel vindt. Of dat je na onze reactie nog met onbeantwoorde vragen of een naar gevoel zit. Dat je je niet gehoord of begrepen voelt en de dialoog daarom wilt opgeven.

In dat soort gevallen kan ik als ombudsman jou een handje helpen. Door met je in gesprek te gaan, en te checken hoe het is gelopen. Hebben we de vraag achter je vraag herkend? Heb je een goede uitleg gekregen? Kan er echt niets worden gedaan aan je verzoek?

Journalistiek
Het is best bijzonder dat Pensioenfonds PGB een eigen ombudsman heeft. Toch voelt het voor ons gewoon. Het past in onze traditie als benaderbaar fonds. Wij beheren jouw pensioengeld en we willen dat je geen drempel voelt om contact met ons op te nemen.

Daarnaast hebben we vanuit onze historie een nauwe band met uitgeverijen. Op redacties zie je ook her en der een ombudsman die zorgt voor dialoog tussen nieuwsconsumenten en -makers. Om elkaar beter te begrijpen en de verslaggeving bij te sturen als dat nodig is.

Voor elkaar
Dat is in de kern ook mijn werk: mensen bij en van het pensioenfonds dichter bij elkaar brengen. Voor wederzijds begrip en nieuwe inzichten. Want daar hebben we samen wat aan.
PS: Ombudsman is een Zweeds leenwoord. ‘Man’ betekent persoon. Dus ik ben écht ombudsman en geen -vrouw.

Stuur een mailtje 
Heb je een lastige vraag of ingewikkelde kwestie? Het gevoel dat je er niet goed uitkomt in het gesprek met Pensioenfonds PGB? Stuur dan een mailtje, via ombudsman@pensioenfondspgb.nl.

Reacties

Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.