Veelgestelde vragen digitaal ‘bewijs van in leven zijn’

Om het je gemakkelijk te maken, stuur je het ‘bewijs van in leven zijn’ snel en veilig digitaal naar ons. Dit doe je via een app op een smartphone. Je vindt hier de veelgestelde vragen over het digitaal versturen van het 'bewijs van in leven zijn'.

Aanleveren van een ‘bewijs van in leven zijn’

  • Hoe weet ik of mijn ‘bewijs van in leven zijn’ door jullie is ontvangen?

    Als je alle stappen in de app hebt doorlopen krijg je het bericht dat jouw ‘bewijs van in leven zijn’ is verzonden. Je krijgt een brief van ons als wij jouw ‘bewijs van in leven zijn’ hebben verwerkt in onze administratie. Kunnen wij jouw ‘bewijs van in leven zijn’ niet verwerken? Dan nemen wij hierover contact op met jou. Dit doen we uiterlijk binnen 2 weken nadat je ons jouw ‘bewijs van in leven zijn’ stuurde.

  • Ik heb geen smartphone. Wat nu?

    Je hoeft zelf geen smartphone te hebben. Je kunt jouw ‘bewijs van in leven zijn’ ook digitaal naar ons opsturen met een smartphone van iemand anders. Bijvoorbeeld een familielid of een vriend(in). Lukt dit ook niet? Dan kun je ook het formulier 'bewijs van in leven zijn’ uitprinten. Volg daarna de stappen op het formulier.

  • Ik vind het niet prettig om mijn gegevens digitaal te versturen. Kan ik mijn ‘bewijs van in leven zijn’ ook op een andere manier sturen?

    Ja, dat kan natuurlijk ook. Je kunt het formulier ‘bewijs van in leven zijn’ downloaden en uitprinten. Met dit formulier ga je naar een officiële instantie. Zoals een gemeenteambtenaar, de politie of een notaris. Je laat het formulier volledig invullen, ondertekenen en stempelen. Krijg je van de instantie een officieel ‘bewijs van in leven zijn’? Dan mag je ook dat bewijs naar ons opsturen. Vergeet niet jouw relatienummer op het formulier te vermelden. Is het formulier volledig ingevuld en ondertekend? Dan stuur je het formulier binnen 6 weken naar ons op. Hebben wij het formulier na 6 weken niet teruggekregen? Dan moeten wij helaas de betaling van jouw pensioen stopzetten.

Algemene uitleg over de app

  • Wat is een QR-code en hoe werkt het?

    Een QR-code is een soort streepjescode die je scant met de camera van jouw smartphone. Hiermee krijg je makkelijk toegang tot een website of app. Start de app en volg daarna de instructies in de app.

Het gebruik van de app

  • Waar moet ik op letten bij het maken van de scan van mijn gezicht?

    • Probeer je smartphone zo min mogelijk te bewegen.
    • Zorg voor voldoende licht (met je gezicht naar het licht toe) en een rustige achtergrond.
    • Hou je smartphone recht voor je gezicht.
    • Zorg dat je gezicht binnen het ovaal op het scherm valt.
    • Gebruik geen gezichtsbedekking en/of zonnebril.

Jouw gegevens

  • Wat gebeurt er met mijn gegevens? En welke gegevens worden opgeslagen?

    Wij moeten de geldigheid van jouw identiteitsdocument controleren. Hiervoor bekijken we de persoonlijke informatie die op de RFID-chip van jouw identiteitsdocument staat. Deze gegevens gebruiken we om jou te herkennen en vast te stellen dat je nog leeft.

    Om veiligheidsredenen moeten we jouw persoonlijke informatie verwerken en opslaan voor een korte periode. Dit is nooit langer dan 50 dagen. Hebben wij jouw digitale ‘bewijs van in leven zijn’ verwerkt? Dan verwijderen we deze gegevens. Wij bewaren dezelfde gegevens als die je eerder op het formulier invulde. Aangevuld met gegevens van de sessie waarmee we de verificatie uitvoeren zoals bijvoorbeeld het tijdstip waarop de controle gedaan is.