Om het je gemakkelijk te maken, stuur je het ‘bewijs van in leven zijn’ snel en veilig digitaal naar ons. Dit doe je via een app op een smartphone. Je vindt hier de veelgestelde vragen over het digitaal versturen van het 'bewijs van in leven zijn'.
Jouw ‘bewijs van in leven zijn’ stuur je via de app naar ons op. Dit doe je binnen 6 weken nadat je onze brief of e-mail kreeg.
Als je alle stappen in de app hebt doorlopen krijg je het bericht dat jouw ‘bewijs van in leven zijn’ is verzonden. Je krijgt een brief van ons als wij jouw ‘bewijs van in leven zijn’ hebben verwerkt in onze administratie. Kunnen wij jouw ‘bewijs van in leven zijn’ niet verwerken? Dan nemen wij hierover contact op met jou. Dit doen we uiterlijk binnen 2 weken nadat je ons jouw ‘bewijs van in leven zijn’ stuurde.
Nee, je hoeft zelf niks meer te doen. Je krijgt een brief van ons als wij jou ‘bewijs van in leven zijn’ hebben verwerkt in onze administratie.
Je hoeft zelf geen smartphone te hebben. Je kunt jouw ‘bewijs van in leven zijn’ ook digitaal naar ons opsturen met een smartphone van iemand anders. Bijvoorbeeld een familielid of een vriend(in). Lukt dit ook niet? Dan kun je ook het formulier 'bewijs van in leven zijn’ uitprinten. Volg daarna de stappen op het formulier.
Ja, dat kan natuurlijk ook. Je kunt het formulier ‘bewijs van in leven zijn’ downloaden en uitprinten. Met dit formulier ga je naar een officiële instantie. Zoals een gemeenteambtenaar, de politie of een notaris. Je laat het formulier volledig invullen, ondertekenen en stempelen. Krijg je van de instantie een officieel ‘bewijs van in leven zijn’? Dan mag je ook dat bewijs naar ons opsturen. Vergeet niet jouw relatienummer op het formulier te vermelden. Is het formulier volledig ingevuld en ondertekend? Dan stuur je het formulier binnen 6 weken naar ons op. Hebben wij het formulier na 6 weken niet teruggekregen? Dan moeten wij helaas de betaling van jouw pensioen stopzetten.
Heb je al een ingevuld ‘bewijs van in leven zijn’ van een andere instantie? Bijvoorbeeld omdat je deze moest sturen aan de SVB voor jouw AOW? Of naar een andere pensioenuitvoerder? Dan kun je ook (een kopie van) dat bewijs naar ons opsturen. Let op: jouw ‘bewijs van in leven zijn’ mag niet ouder zijn dan 3 maanden vanaf de datum van onze brief of e-mail.
Bekijk dan hier onze instructievideo. Daarin leggen we stap voor stap uit hoe je jouw ‘bewijs van in leven zijn’ digitaal naar ons opstuurt. Of misschien kan een familielid of vriend(in) jou helpen. Kom je er nog steeds niet uit. Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag.
Een QR-code is een soort streepjescode die je scant met de camera van jouw smartphone. Hiermee krijg je makkelijk toegang tot een website of app. Start de app en volg daarna de instructies in de app.
Je kunt de e-mail printen en dan de code scannen met jouw smartphone. Je kunt ook de e-mail openen op een ander apparaat (smartphone, tablet of pc). Daarna kun je met de app op jouw smartphone de QR-code op het scherm scannen.
Sommige paspoorten of ID-kaarten hebben geen chip om te scannen. Hierdoor kan de app de gegevens van het document niet lezen. Helaas kun je dan geen gebruik maken van de app. Gebruik dan het formulier ‘bewijs van in leven zijn’ en volg de stappen op het formulier.
Ja, je kunt het opnieuw proberen. Dit kan na ongeveer 30 minuten.
Je kunt contact met ons opnemen voor een nieuwe QR-code.
Nee, er worden geen gegevens opgeslagen. Als je de app sluit, zijn de gegevens verwijderd van de telefoon.
Wij moeten de geldigheid van jouw identiteitsdocument controleren. Hiervoor bekijken we de persoonlijke informatie die op de RFID-chip van jouw identiteitsdocument staat. Deze gegevens gebruiken we om jou te herkennen en vast te stellen dat je nog leeft.
Om veiligheidsredenen moeten we jouw persoonlijke informatie verwerken en opslaan voor een korte periode. Dit is nooit langer dan 50 dagen. Hebben wij jouw digitale ‘bewijs van in leven zijn’ verwerkt? Dan verwijderen we deze gegevens. Wij bewaren dezelfde gegevens als die je eerder op het formulier invulde. Aangevuld met gegevens van de sessie waarmee we de verificatie uitvoeren zoals bijvoorbeeld het tijdstip waarop de controle gedaan is.
Pensioenfonds PGB respecteert jouw privacy en zorgt ervoor dat jouw persoonsgegevens vertrouwelijk en in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) worden verwerkt. Meer informatie hierover vind je in onze Privacyverklaring Pensioenfonds PGB en in de privacyverklaring van de ReadID Ready app. Heb je vragen over de privacyverklaring? Neem dan gerust contact met ons op.